Domotica, doel of middel

Domotica, doel of middel

Vandaag staat in het AD een artikel over Wim. Wim is 83 en praat erg enthousiast over alle domotica-oplossingen die ervoor zorgen dat hij ‘s avonds met een gerust hart naar bed gaat. Hij weet dat, als er iets voorvalt, er aan alle kanten hulp ingeroepen wordt.

Bekijk de beelden.

Aan de andere zijde een artikel van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), waarin een onderzoek aangekondigd wordt naar de “veiligheid van domotica voor nachttoezicht”, e.e.a. naar aanleiding van een tweetal uitzendingen van Nieuwsuur. In deze uitzendingen wordt door middel van een aantal praktijkvoorbeelden pijnlijk duidelijk dat men doorgeslagen is in de automatiseringsdrang:

“Voorheen hadden we alleen akoestische bewaking, toen kregen we ook al het gezucht en gekuch binnen”, zegt Annalies van Hest, teamleider nachtzorg bij Prisma. “Maar je kunt geen 25.000 meldingen per nacht verwerken. Nu zitten we op vijfduizend meldingen, vooral dankzij de nieuwe technologie.”

alarmcentrale“Dankzij” de nieuwe technologie naar 5.000 meldingen per dag.. voor een zorginstelling in Brabant. Ter illustratie: de 112 alarmcentrale van het KLPD in Driebergen verwerkt 7.500 meldingen per dag. Ik denk dat men nog eens terug moet naar de tekentafel: domotica is primair een hulpmiddel, maar wordt teveel gezien als een besparingsmechanisme. Wél fijn dat Wim in ieder geval met een gerust hart slaapt, wellicht mogen wij ook eens meedenken over úw nachtrust..