Relevantie van de Meldkamer

Relevantie van de Meldkamer

Een belangrijk onderdeel tijdens het intakegesprek voor de installatie van een alarmsysteem is de vraag: “Wilt u het alarmsysteem aangesloten hebben op een meldkamer ?”. Slechts een handjevol klanten hebben hier een gefundeerd antwoord op, veelal wordt de vraag teruggekaatst richting de adviseur: “Waarom zouden we dat doen ? Wat is de toegevoegde waarde van een meldkamer?”

Een begrijpelijke, en terechte, vraag. Zeker gezien de ontwikkelingen in alarmsystemen de afgelopen jaren: Waar vroeger, naast een luide sirene, enkel een uitgaand telefoontje gepleegd kon worden door het systeem in geval van een alarmmelding is in de loop der tijd veel veranderd. We zijn continu “online” en bereikbaar. Alarmmeldingen kunnen worden doorgegeven per email, vaste telefoon, mobiele telefoon, sms, push-melding etc. Daarnaast zorgt een app ervoor dat u live kunt “zien” wat er zich in het beveiligd object afspeelt..kortom: daar heeft u geen meldkamer voor nodig.

Marketing?

DHZ-alarm
Doe-Het-Zelf Alarmsysteem

Een zoekopdracht in Google over de relevantie van een meldkamer toont vooral veel verkopers van “slimme alarmsystemen” die, al dan niet door uzelf geïnstalleerd, een meldkamer als duur, onnodig en zelfs als onveilig beschouwen. Een van de grootste fabrikanten van “doe-het-zelf” alarmsystemen schrijft hierover:

“.. Toch is dit meer marketing dan werkelijkheid. Als een alarm afgaat, dan belt een meldkamer niet direct de politie, maar bellen ze jou. Jij moet dan zeggen of een alarm terecht is, en alleen daarna zullen ze eventueel de politie inschakelen. Niet erg veilig, maar je betaalt wel soms meer dan 500 euro per jaar voor zo’n meldkamer“. Daar klopt helemaal niets van.

Serieus

De hamvraag is “hoe serieus neemt u uw beveiliging?”. Zónder waardeoordeel trouwens: wat de een belangrijk vindt, vindt een ander nu eenmaal overdreven. Veiligheid is natuurlijk ook een gevoel, gemoedsrust, en hoe goed zaken daadwerkelijk geregeld zijn merk je pas als het mis gaat. Een aansluiting op een meldkamer gaat er immers niet voor zorgen dat er niet ingebroken wordt, of dat een brand niet ontstaat.. Maar, wat doen ze dan wél?

1. bereikbaar zijn: 24/7.. de centralist van dienst is niet op een feestje waar hij/zij de melding niet hoort, heeft de telefoon niet op “stil” vanwege een vergadering, is nooit op vakantie of weekendje weg, ligt niet te slapen en is de telefoon ook niet kwijt. De centralist heeft ook geen “slecht bereik”, “internet “ heeft geen storing, en een lege accu kennen ze ook niet.
2. een situatie snel beoordelen: bij een geverifieerde inbraak-alarmmelding (zoals beweging in meerdere zones) mag een centralist van de meldkamer direct de politie waarschuwen. Is het enkel een melding van 1 bewegingssensor in het midden van een object ? Wellicht betreft het dan een vals alarm..
3. actie ondernemen: iedere seconde telt bij calamiteiten. Dat kán natuurlijk een inbraak zijn, maar net zo goed een brandmelding. Bij een geverifieerde brandmelding schakelt de centralist direct de brandweer in.
4. sabotage voorkomen: door het regelmatig (minimaal iedere 25 uur) versturen en ontvangen van testmeldingen worden sabotagepogingen in de kiem gesmoord en defecten of storingen snel opgemerkt.
5. defecten en storingen melden: problemen met uw alarminstallatie kunnen op afstand opgemerkt worden en worden aan u doorgegeven.
Deze lijst is natuurlijk (nog verder) aan te vullen met opvolging van overval-alarmeringen, bewaking van in- en uitschakeltijden, rapportages etc., maar is voor dit artikel niet verder van belang.

Conclusie

Aansluiting op een meldkamer (oftewel PAC) heeft zeker een toegevoegde waarde voor eenieder die beveiliging, of opvolging in dit geval, serieus neemt. Is het een “must”? Nee, dat zeker ook niet.
Een “doe-het-zelf-alarmsysteem” mag vaak niet op een meldkamer aangesloten worden (daar zijn vakbekwaamheidseisen en diploma’s voor nodig), dus je kunt het de fabrikanten van dergelijke systemen niet kwalijk nemen dat ze er alles aan doen om dit overbodig te laten lijken.
Uiteindelijk bepaalt u zelf wat u belangrijk vindt, en welke mate van beveiliging bij uw situatie past. Maar een meldkamer neerzetten als nutteloze geldklopperij gaat te ver.